Mandle

5. března 2014 v 16:50 | Lenička P. |  Zdravé potraviny

Vsadíme si na mandle

Určitě je všichni známe. Někdo je má rád, někdo ne. Někdo si pochutná na pravých přírodních mandlích a vnímá jejich jemnou chuť a příjemné křupaní, jiný si raději dopřeje mandle solené nebo uzené … a proč ne :) Víme ale, co nám mandle dávají? Čím nám prospívají? Jak zásobí náš organismus?
Pojďme se na ně podívat blíže …

Mandle s pistáciemi jsou nejméně kalorické oříšky. Více než polovinu hmotnosti mandlí tvoří zdravé tuky a také je zde přítomná kyselina linolová, která má výborný vliv na naší nervovou soustavu.
Chlubí se vitaminy B1, B6 a vitaminem E - který má omlazující účinky :)
Jsou jedním z nevydatnějších zdrojů vápníku a fosforu a dále také draslíku, hořčíku a železa.

Zajímavost
V mandlích je obsaženo více vápníku než v mléce. A to 226mg na 100g. Už mě to přestává překvapovat, že v potravinách o kterých člověk nemá tušení co v nich je, bývá uloženo takové bohatství, než v potravinách o kterých to víme :)

Naše tělo potřebuje vápník, hořčík a draslík ve správném poměru. Jen tak dovedou snížit nervové napětí, nervozitu, stres a udržet sílu svalů.

Pokud budeme pravidelně jíst mandle, tak si posílíme naše nervy, které občas bývají dost vytížené. Posílíme ale také svaly, zbavíme se stresu, deprese a únavy - což je výborné na jaře.

Obsahují minerály, ze kterých je složena kostra - vápník, fosfor a hořčík; mají tedy alkalizující účinek - tzn. Že podporují zadržení vápníku v těle. Proto se doporučují jíst při osteoporóze a demineralizaci kostí.

Pokud máte alergii na klasické kravské mléko, tak vám jistě přijde vhod mléko mandlové. Má srovnatelný obsah proteinů a minerálů jako mléko kravské. A také se s ním dají léčit vážné novorozenecké průjmy, střevní obtíže a nadýmání.
Neobsahuje cholesterol. Zvyšuje duševní výkonnost.
Lidé, kterým dělá problém rozkousat mandle, je mohou nahradit mandlovým mlékem.

Dejte si ovšem pozor na velice oblíbené madle pražené. Ztrácí totiž část cenných vitaminů. Plusem ovšem je, že jsou stravitelnější.
Sušené mandle se dají lépe rozžvýkat a strávit, když se nechají přes noc namočené ve vodě. Další den jsou měkčí a po oloupání chutnají jako čerstvé. Bez slupky jsou mnohem lépe stravitelné.

Zajímavost :)
Věděli jste, že marcipán je homogenní směs mletých mandlí a cukru? A víte, že Toledo ve Španělsku je proslulé svým vynikajícím marcipánem?
A třeba takový nugát, ten se vyrábí z mandlí a medu. A může být buď měkký, nebo tvrdý dle toho, zda jsou mandle celé nebo mleté.

Mandle mají zkrátka hodně předností. Budeme po nich mít zdravou pleť, pružné a lesklé vlasy, pevné nehty, kosti a zoubky.

Pokud budeme mít nedostatek hořčíku tak se mohou objevit křeče v lýtkách, tiky v oku, nervozitou a dokonce se mohou dostavit psychické poruchy.

Mandle obsahují řadu antioxidantů, které naše tělo chrání před volnými radikály a čistí jej. Jsou proto mimo jiné považovány za přírodní prevenci rakovinného bujení.

K pojídání mandlí je třeba zdůraznit jedno důležité upozornění: jíme vždy jen mandle sladké, nikdy nekonzumujeme mandle hořké, které obsahují jedovaté látky a mohou způsobit i silnou otravu s vážnými následky.

Existuje také mandlový olej, který dokáže hotové divy. Používá se na ošetření suché a citlivé pleti. Krásně nám naší pokožku vyživí a zregeneruje.


Doufám, že jsem Vám podala užitečné informace a že si z "mandlového" textu něco užitečného odnesete :)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama