Duševní Wellness

24. září 2012 v 14:23 | L.P. |  Wellness
Duševní WELLNESS

- dobré na splíny, negativní myšlenky a depresivní únavu
Hýčkejte své tělo! Je to to jediné, co skutečně vlastníte a co Vám nikdo nevezme
Dejte si relaxační koupel, masáž, nebo pleťovou masku
Vždyť už staří Řekové se drželi zásady kalokagathie neboli souladu zdravého těla s duševní krásou
Překvapivě se moderní wellness s antickou filosofií shodují
Za slůvkem wellness se skrývá zdravý životní styl s duševní pohodou

1. Vtvořte si SVŮJ graf štěstí
- namalujeme kříž složený ze dvou stejně dlouhých čar
- na každý konec napíšeme oblast, která je pro nás důležitá (rodina, sport, kariéra, volný čas- může zde být cokoli)
- čím blíž ke konci ho nakreslíme, tím spokojenější se v této oblasti cítíme
- naopak čím je blíže ke středu, tím je menší spokojenost
- na závěr body spojíme do kružnice
- bude asi nepravidelně tvarovaná, protože máme každý bod v jiné výšce
- možná nám dojde ve kterých oblastech na sobě máme pracovat

2. Uklidňující meditace
- psychiatři během nedávné studie sledovali skupinku šestnácti dobrovolníků, který se po osm týdnů učili meditovat
- věnovali tomu cca půl hodiny denně
- na konci meditací se zjistilo, že jejich šedá kůra mozková výrazně zhoustla
- změny se projevili v těch částech mozku, které souvisejí s pamětí, všímavostí a emocemi
- jiná studie si vzala na pozorování skupinku devíti příznivců meditace
- došlo u nich k o polovinu menšímu počtu mrtvic a srdečních příhod než u nemeditující populace
- vyzkoušejme si jednoduchou meditaci na dech:
- usaďme se na půl hodinky do pohodlného sedu s rovnými zády a koncentrujme se jen na své vdechy a výdechy
- Všechny myšlenky, která nás napadají nechme odplynout - DOPORUČUJI!!

3. Hypnóza a Jóga
- potřebujete se zbavit závislosti na cigaretách či nezdravém jídle, nebo snížit hladinu napětí a nervozity?
- možná Vám pomůže autogenní trénink německého lékaře Heinricha Schulze
- zkombinoval některé prvky jógy a s hypnózou
- cvičení provádíme v sedě nebo v leže - musí být pohodlné!!!
- během tří měsíců je ideální trénink třikrát denně
- jako první se trénuje uvolnění všech částí těla
- pak šesti různých pocitů - tíhy, tepla, pravidelného dechu nebo srdečního tepu
- naučíte se tak ovládat svoje myšlenky
- časem si můžete i opakovat větu vystihující Váš cíl např.: "Cítím klid", "Cigarety jsou mi lhostejné"

4. Používejte emoční teploměr
- Máte pocit, že Vás rozhodí každá maličkost?
- představte si stupnici od nuly do deseti
- nula znamená, že se cítíte dobře
- na desítce jde o zdraví nebo o život
- až vás příště něco rozčílí,představte si kolik dílků na emočním teploměru si taková situace zaslouží
- když začnete racionálně uvažovat, zjistíte, že se v podstatě jedná o maličkosti
- pocit vzteku pak sám nahodí bílý praporek
- toto vám umožní uvažovat nad každým problémem s nadhledem

5. Nevytvářejte si domněnky
- Filosofie Toltéků (zpopularizoval don Miguel Ruiz v knize Čtyři dohody)hlásá, že si řadu problémů způsobujeme sami svými nepodloženými domněnkami místo, abychom pátrali po pravdě
-Příklad:
Kolegyně v práci vás pozdraví s otráveným tónem hlasu. "Určitě je na mě naštvaná" začnete si domýšlet důvody.
- přemítání nad nepodloženými úvahami vás stojí spoustu energie a může negativně poznamenat Váš vztah!!
- Nejlíp uděláte, když se já narovinu zeptáte, proč dnes působí tak sklesle
- Třeba se dozvíte, že s Vámi její špatná náladu vůbec nesouvisí

6. Tóny léčí
- Věděli jste, že ty nejsilnější vjemy do našeho mozku přicházejí přes uši?
- Pozitivní vliv hudby na psychiku si uvědomovali už staří Egypťané a Číňané
- Muzika nám pomáhá zmírnit depresi, utlumit úzkost a dokonce i překonat komunikační zábrany.
- Vyhraďte si dvě hodiny týdně na relaxaci s hudební kulisou a pocit duševní pohody se zvýší
- Ptáte se po čem máte sáhnout?
- Muzikoterapeuti upřednostňují pomalejší hudbu bez zpěvu, popřípadě doprovázenou alikvotním zpěvem (hrdelní zpěv, uplatňuje se v Tibetu a na Sibiři)
- Harmonizující účinky má klasická hudba
- například: Wolfgang Amadeus Mozart
- Další cestičkou k relaxaci je lidová hudba ze všech koutů světa
- Africké bubny, či indický sitár prý zklidňují

7. Zakažte si slova "měla bych"
- "Měla bych zhubnout pět kilo, Měla bych se více učit"
- Pokud uvažujeme tímto způsobem, není divu, že žijeme pod neustálým tlakem
- Zkusme proto tuto formulaci vypustit ze svého slovníku
- Řekněme si raději: " Dělá mi dobře, když vím, že jsem naučená." "Když zhubnu, budu se cítit mnohem lépe"
- Pozitivně myšlené plány se Vám budou plnit s větší chutí, věřte mi :)

8. Mozková vzpruha
- Tělo a duše jsou spojité nádoby
- Váš bystrý úsudek a duševní pohodu povzbudí jídla nazývaná "branifood" neboli potrava pro mozek
- Jídelníček doplňte mastky rybami, vlašskými ořechy a lněnými semínky
- Co se týče ovoce, dejte přednost borůvkám
- extrakt z tohoto ovoce pomáhá předcházet ztrátě krátkodobé paměti
- k velké paměti Vám pomůže vitamin E obsažený v listové zelenině nebo celozrnných cereálií
- K televizi si do misky nasypte dýňová semínka - dopřejete si tak dostatek zinku což je pro váš mozek nepostradatelný minerál

9. Místo antidepresiv Smích
- Pokud se rádi smějete a vtipkujete, tak děláte hodně pro své psychické a dokonce i fyzické zdraví
- Při smíchu se snižuje hladina stresových hormonů, jako jsou adrenalin a kortizol
- na chvíli své myšlenky odvrátíte od negativních emocí, např. strach z pocitu viny
- Jako plus smích působí i na posílení imunity a srdeční činnost
- Vsaďte tedy na komedie, vtipy, nebo humoristické romány
- Existují i jógové směry, které učí technice smíchu
- I uměle vyvolaný smích je přínosný

10. Relaxace podle Jacobsona
- Pokud pro Vás meditace ani autogenní trénink není, zkuste Jacobsonovu progresivní relaxaci
- Posaďte se nebo ulehněte do vodorovné polohy, poté postupně napínejte a povolujte jednotlivé části těla
- Najděte si každý den půl hodinky času před spaním a dobré výsledky se jistě dostaví

11. Zatočte s rutinou
- Rutina ubíjí Váš mozek
- Postarejte se mi proto o nové impulzy, někdy pomůže i maličkost
- Prohoďte si při běžných činnostech pravou ruku za levou
- Aktivujete a procvičíte tím jiné zákoutí mozku než obvykle
- Zkoušejte to při česání, zapínání knoflíčků, čištění zubů nebo třeba při zacházení s ovladačem
- Přemístěte nábytek v pokoji, vyrazte do práce jinou cestou než obvykle, vyzkoušejte exotické jídlo

12. Pořiďte si duševní fotografii
- Během dovolené se na půl hodiny o samotě posaďte na své oblíbené místo
- Snažte si co nejlépe vrýt do paměti každý detail, vůni i šumění větru
- Tento vjem si pak můžete vybavit doma při večerní relaxaci

13. Relaxační arteterapie
- Neboli léčba psychiky pomocí umění, může obohatit i Vás
- vznikla zhruba ve 30.letech minulého století jako doplněk psychoterapie
- Je to způsob jak se odreagovat a naučit se vyjadřovat své pocity
- V kurzu nejde o dokonalý obrázek , ale o průběh tvorby
- Jestli je vaším cílem naučit se s tužkou či štětcem zacházet zdatněji, vyzkoušejte kurzy malování pravou hemisférou
- Na nich zjistíte jak využívat skrytá zákoutí svého mozku a objevíte v sobě talent, o němž nevíte
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Ori Ori | Web | 4. dubna 2014 v 15:38 | Reagovat

Zajímavé metody, ale stejně raději preferuji klasický wellness. Tam vypnu dokonale.

2 Pupy Pupy | 7. dubna 2017 v 8:46 | Reagovat

Užijte si tu nejlepší relaxaci v bazénu vily Regenhart, wellness hotelu s historií:

http://www.villaregenhart.cz/cz/spa-wellness/relaxacni-bazen

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama